top of page

TELEMUNCA sau MUNCA LA DISTANTA

 

Baza legală: 

Legea 319/2006, Legea privind securitatea si sănătatea in muncă

HG 1425/2006, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca 319 din 2006

HG 1091/2006, privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca



 

 

Ce este munca la distanță?

Telemunca este cunoscută și sub denumirea de lucru la distanță sau lucru intr-o locație care presupune îndeplinirea sarcinilor de muncă în afara facilităților fizice ale companiei. In cazul lucrului la distanță lucrătorul va folosi tehnologiile informației și comunicațiilor pentru a menține legătura și colaborarea cu echipa și superiorii. 

 

Acest tip de muncă se poate desfășura din locuința angajatului, spații de coworking sau alte locații care pot fi utilizate ca spații de muncă.

 

 

 

Conceptul de telemuncă a cunoscut o creștere semnificativă, mai ales ca răspuns la progresele tehnologice și la schimbarea dinamicii muncii. Trecerea către munca la distanță a generat un alt fel de riscuri profesionale si părțile implicate trebuie să implementeze în comun preocupări legate de sănătatea și siguranța lucrătorilor.



Efectele muncii la distanță asupra sănătății și securității lucrătorilor

În timp ce munca la distanță oferă o mai mare flexibilitate și confort pentru mulți angajați, prezintă și o serie de provocări în ceea ce privește sănătatea și securitatea. Una dintre cele mai frecvente probleme este stilul de viață sedentar, deoarece lucrătorii tind să petreacă ore lungi stând în fața unuia sau mai multe ecrane de computer, ceea ce poate duce la probleme musculo-scheletice, creștere în greutate și probleme de circulație la membrele inferioare.

 

Munca la distanță poate crește izolarea socială și lipsa interacțiunii între lucrătorii aceleiași organizații, ceea ce poate avea un impact negativ asupra sănătății mintale a lucrătorilor, crescând stresul, anxietatea și depresia.

 

Lipsa separării dintre muncă și viața personală poate duce, de asemenea, la un sentiment mai mare de epuizare și la dificultăți de deconectare de la sarcina de muncă.

 

Din punct de vedere al siguranței, munca la distanță poate expune angajații la riscuri ergonomice dacă aceștia nu au un spațiu de lucru adecvat și organizat corect.

 

Lipsa supravegherii directe poate crește și riscul de accidente și răni, în special pentru lucrătorii care îndeplinesc sarcini fizice sau manipulează echipamente periculoase.

 

Munca la distanță poate fi asociată și situației lucrătorului care desfășoară activitate în condiții de izolare conform HG 1091/2006. (Se considera ca un lucrator lucrează în condiţii de izolare atunci când nu are contact vizual şi comunicare verbală directa cu alţi lucrători, în cele mai multe cazuri pentru o perioada de timp mai mare de o ora, şi când nu este posibil sa i se acorde ajutor imediat în caz de accident sau când se afla într-o situaţie critica.)

 

FACTORI DE RISC PENTRU TELEMUNCA

Munca prestată la domiciliul angajatului sau la o altă adresă decât punctele de lucru organizate legal de către organizație, trebuie să fie desfășurată doar în baza unui acord semnat intre organizație și angajat.

 

Telemunca oferă mari avantaje  pentru organizație (reducerea accidentelor, echilibrul dintre viața personală și cea profesională, economii de costuri, etc...) și pentru lucrătorul organizației (autonomie, economii de deplasare, flexibilitate de timp, etc...).

Munca prestată la domiciliul angajatului sau la o altă adresă decât punctele de lucru organizate legal de către organizație presupune o serie de riscuri care trebuie luate în considerare.

 

Munca prestată în afara punctelor de lucru a organizației și legislația de securitate în muncă este motivul pentru care trebuie efectuată o evaluare a riscurilor, acordând o atenție deosebită următorilor factori:



Factori psihosociali :

-         Lucrătorul lucrează intr-o zonă izolabilă în casă.

-         Lucrătorul lucrează intr-o zonă izolată conform HG1091/2006.

-         Spatiul de lucru organizat si adecvat pentru sarcina de muncă alocată prin fișa de post;

-         Temperatura și ventilația este proprie spațiului de lucru acceptat de lucrător;

-         Organizarea muncii este proprie fiecărui lucrător care lucreaza de la distanță.

Factori ergonomici :

-         Masa sau suprafata biroului de lucru să fie conformă cu cerințele ergonomice;

-         Scaun ergonomic reglabil pe verticală și înclinarea spătarului;

-         Biroul de lucru are un suport pentru picioare;

-         echipamente informatice de lucru să fie adecvate și au marcajul CE;

-         iluminarea să fie preponderent naturală și suficientă.

Factori organizatorici care țin de organizație și lucrător:

-         evitați izolarea lucrătorilor (întâlniri video și audio regulate, transmiterea de rapoarte online, monitorizare de la distanță a activitații pe echipamentul de lucru al lucrătorului)

-         lucrătorul trebuie să separe sfera activității familiei de sfera timpului pentru îndeplinirea sarcinei de muncă;

-         lucrătorul și organizația agrează un program flexibil;

-         setați pauze de lucru care să se suprapună pentru toți membrii echipei;

-         lucrătorul va dezvolta obiceiuri sănătoase pentru sănătatea proprie (dietă, sport, poziție de lucru corectă, etc...).

 

SFATURI PENTRU O MUNCĂ LA DISTANȚĂ EFICIENTĂ:

·         Lucrați acasă după aceleași tipare ca la locul de muncă

·         Stabiliți programe și obiceiuri care să fie respectate permanent

·         Asigurați-vă că aveți spațiu adecvat pentru a lucra

·         Păstrați legătura cu colegii de muncă prin contacte vizuale, auditive, corespondentă electronică, etc.

·         Învață să separi timpul liber de timpul alocat pentru îndeplinirea sarcinilor de muncă

·         Includeți zilnic exerciții de mișcare a membrelor și corpului în pauzele de lucru

·         Luați pauze scurte la intervale de 50 -75 de minute pentru hidratare sau pentru a vă relaxa mușchii

·         Contați pe sprijinul celor care sunt în același timp în interiorul clădirii și care vă pot ajuta în caz de necesitate.

 

 

Sănătatea și Securitatea lucrătorilor

 

Sănătatea și securitatea în muncă a lucrătorilor sunt piloni fundamentali în orice mediu de lucru și pentru toți angajatorii. Acest concept acoperă o gamă largă de aspecte care merg dincolo de simpla evitare a accidentărilor la locul de muncă.

 

-         protecția și promovarea bunăstării fizice,

-         sănătatea mentală și emoțională a angajaților în timpul îndeplinirii sarcinilor de serviciu.

-         păstrarea integrității și sănătății corporale

 

În termeni fizici, sănătatea și securitatea în muncă se referă la:

-         prevenirea vătămărilor,

-         prevenirea a bolilor profesionale,

-         prevenirea oricărui alt tip de vătămare fizică pe care un lucrător le-ar putea suferi în timpul muncii lor.

-         prevenirea oricărui alt tip de vătămare fizică pe care un lucrător o poate suferi in deplasarea de la serviciu spre domiciliu și de la domiciliu spre serviciu.

 

Sănătatea și securitatea în muncă implică identificarea și atenuarea riscurilor asociate cu activități specifice de muncă dar și implementarea măsurilor de siguranță adecvate. Măsurile specifice de prevenire a riscurilor profesionale ar putea fi:

-         utilizarea echipamentului de protecție personală,

-         protocoale de siguranță privind operarea echipamentelor de muncă,

-         instruirea lucrătorului prin demonstratii practice de operare și monitorizare,

-         proceduri și moduri de operare sigure conform instrucțiunilor puse la dispoziție de fabricantul echipamentului de lucru.

 

Cu toate acestea, sănătatea și securitatea la locul de muncă depășesc simpla prevenire a accidentelor și a vătămărilor fizice. Acesta acoperă, de asemenea, aspecte legate de sănătatea mintală și emoțională a angajaților. Stresul, anxietatea, depresia și alte probleme de sănătate mintală legate de muncă sunt din ce în ce mai frecvente la locul de muncă modern și pot avea un impact semnificativ asupra bunăstării și productivității lucrătorilor.

 

Prin urmare pentru ca o organizație să respecte cerințele de sănătate și securitate în muncă trebuie să implementeze politici și programe care promovează un mediu de lucru sănătos și îi ajută pe angajați să gestioneze stresul și să mențină un echilibru între muncă și viața personală. Sprijinirea continuă a lucrătorilor proprii poate include oferirea de servicii de consiliere și sprijin emoțional, programe de sănătate mintală și bunăstare, precum și promovarea practicilor de lucru flexibile care le permit angajaților să își gestioneze munca și responsabilitățile personale în mod eficient.

 

 

În concluzie, munca la distanță oferă numeroase beneficii atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, dar pune și provocări în ceea ce privește sănătatea și securitatea în muncă. Este esențial ca companiile să adopte măsuri proactive pentru a proteja integritatea fizică și mentală a lucrătorilor lor.

Comments


CONTACT

Vă stăm la dispoziție pentru întrebări și oferte!

SC BECO PROD SRL

Pașcani, jud. Iași

ADRESĂ

+40 724 041 498

TELEFON

bottom of page