Lucrătorii au obligaţia să-şi desfăşoare activitatea de birou în aşa fel încât să nu expună la pericol de accidentare propria persoană sau celelalte persoane participante la procesul de muncă.
Căi de circulatie interioare
Lucrătorii vor fi atenţi astfel incat la iesirea din birouri deplasarea sa se faca în siguranta. Atentia lucratorilor trebuie sa fie indreptata în mod deosebit la:
- coborârea scărilor;
- urcarea scărilor;
- deplasarea pe coridoare;
- stationarea pe casa scarilor și in fata balustradelor de protectie impotriva căderii;
- deplasarea pe suprafete alunecoase;
- deplasarea pe suprafete umede;
- deplasarea pe suprafete denivelate, cu fisuri si defecte in adancime sau praguri.
Sunt interzise salturile si sariturile peste mai multe trepte în timpul deplasarii pe scari. Deplasarea pe scara trebuie sa se faca cu o mana fixată permanent pe mâna curenta a scarii.
Se va evita deplasarea pe porţiuni alunecoase.
Anagatii trebuie sa fie atenti să nu calce pe obiecte sau corpuri si suprafete care ar putea provoca alunecări.
În cazul în care în incinta sediului au loc lucrări de amenajare sau reparaţii ale spaţiilor aferente,
se interzice deplasarea lucrătorilor în interiorul zonei de lucru. Zona de risc sau zona de securitate a unui lucrator trebuie sa fie corect delimitata si/sau semnalizata corespunzător.
Semnalizarea treptelor cu banda antialunecare
Scari de acces, scari pentru deplasare interioara si scari de evacuare
Căderea pe scări reprezinta cauza de accidentare a mii de lucratori din Romania. Tehnic, caderea pe scari este considatata o cadere cu diferenta de nivel.
Conform L 319/2006, grupurile sensibile la riscuri specifice sunt:
- femeile gravide,
- lehuzele sau femeile care alăptează,
- tinerii,
- persoanele cu dizabilităţi,
- alte categorii de persoane (angajati cu varsta de peste 55 de ani)
Grupurile sensibile la riscuri specifice sunt mult mai vulnerabile la manifestarea unui risc. Persoanele care fac parte din aceasta grupa pot suferi accidente de munca cu urmari fizice grave si care necesita mult mai multe zile de ingrijire medicala decat in cazul angajatilor cu conditie fizica normala.
De cele mai multe ori căzăturile la aceste persoane sunt urmate de fracturi ale oaselor sau în cazuri extreme se constată decesul.
Majoritatea accidentelor inregistrate in interiorul cladirilor pot fi prevenite cu ușurință urmând câteva sfaturi simple de securitate așa cum sunt redate mai jos.
1. Cu excepţia cazurilor de pericol iminent, deplasarea pe holurile cladirii se va face într-un ritm normal, în special în zona scărilor şi a uşilor.
2. Holurile şi scările de acces vor fi libere in permanenta la latimea lor de proiectare. Caile de evacuare in caz de pericol nu vor fi blocate sau ingustate cu materiale ce ar împiedica evacuarea oamenilor si bunurilor în caz de incendiu sau intervenţie pentru stingere.
3. În cazul unei situatii de urgenta care impune evacuarea cladirii, părăsirea locului de muncă se va face conform măsurilor stabilite şi pe cât posibil fără inducerea starii de panică. Starea de panica conduce la o creştere exponenţială a consecinţelor unor evenimente deosebite.
4. Toate persoanele care evacueaza cladirea se vor intalni la punctul de adunare in cel mai scurt timp posibil si raman acolo pana la alte dispozitii,
5. Este interzis sa se depoziteze în birouri substanţe inflamabile şi toxice.
Rguli pentru utilizarea scaunelor
Inainte de a se aseza pe un scaun, lucratorul trebuie să controleze starea lui tehnica. Scaunul va fi asezat intr-o într-o poziţie stabilă si se va utiliza minimum 80 % din suprafata de sprijin a sezutului pentru prevenirea rasturnarilor si deplasarilor necontrolate.
Înainte de a repozitiona un scaun de birou, lucratorul trebuie să se asigure că nu există pericolul de a rasturna scaunul, de a nu răsturna obiectele din jur sau de a nu lovi altă persoană aflata pe traiectoria scaunului.
Pentru a preveni caderile accidentale si un eventual accident, este interzisă mişcarea de legănare prin desprinderea de podea a doua picioare ale scaunului.
La scaunele cu picioare pe role se va avea in vedere ca centrul de greutate al utilizatorului sa fie permanent in interiorul perimetrului de sprijin.
Pentru a ridica sau utiliza un obiect depozitat la la o înălţime mai mare de nivelul ochilor trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte:
- este interzisă folosirea pozitiei in picioare pe un scaun cu role de sprijin;
- este interzisă folosirea pozitiei in picioare pe un scaun la care sezutul se poate roti in plan orizontal;
- urcarea la o inaltime diferita de cea a podelei se va face numai pe un scaun rigid cu inaltimea maxima de 50 cm. Recomandat este sa se utilizeze o scara metalica speciala (dubla) cu inaltimi de lucru adecvate fiecarei acțiuni desfășurate;
Reguli pentru utilizarea elementelor de mobilier
Pentru a se evita accidentarea lucratorilor prin lovirea mecanica se va avea in vedere urmatoarele aspecte:
- la inchiderea sertarelor, usilor de acces si usilor de dulap se va avea in vedere manevrarea acestora doar prin acționarea mânerelor prevazute in acest scop;
- la ridicarea corpurilor grele, cu dimensiuni gabaritice mari sau a corpurilor fara manere de actionare, se va avea in vedere utilizarea unui numar adecvat de lucratori si vor fi coordonati ca o echipa de lucru.
Unele caracteristici ale pieselor de mobilier pot genera riscuri de accidentare in diverse situatii de utilizare. Este obligatoriu sa se efectueze periodic o inventariere a riscurilor de accidentare ce pot fi generate de interactiunea lucratorilor cu mobilierul. Aceste verificari trebuie sa fie facute zilnic de catre persoanele care au pe inventar mobilerul respectiv.
Pentru evitarea caderilor se va avea in vedere ca sertarele birourilor sa fie permanent inchise. Intre doua utilizari sertarele vor fi repozitionate permanent in pozitia inchis.
Usile dulapurilor trebuie sa fie inchise imediat dupa utilizare. Dupa inchiderea usilor la dulap trebuie sa existe siguranta ca acestea nu se vor dechide accidental. Actionarea usilor si sertarelor trebuie sa se realizeze doar prin intermediul manerelor de actionare.
Trebuie sa se comunice imediat conducătorului locului de muncă dacă există piese de mobilier la care se identifica urmatoarele aspecte:
- muchii sau colturi contondente ori periculoase;
- parti componente care se pot desprinde sau pot cădea;
- corpuri suprapuse la care poate aparea riscul de cadere;
- obiecte de mobilier cu baza de sprijin mica in comparatie cu inaltimea lor si care nu sunt fixate stabil pe podea sau de perete;
- usi de inchidere care nu functioneaza corect sau necesita forțe mari de acționare.
Persoana care are pe inventar obiecte de mobilier are responsabilitatea comunicarii riscurilor de accidentare identificate .
Reguli pentru utilizarea obiectelor cu tais sau varf ascutit
La utilizarea unui cutter trebuie ca degetele sa fie pozitionate cât mai departe de tăişul lamei.
Lama cutterului trebuie sa fie adecvata ca lungime in raport cu forta de apasare si duritatea suprafetei taiate. Se va evita orice situatie de folosire a fortei excesive care poate conduce la ruperea lamei cutterului.
Ruperea taisului uzat la cutterele cu lame modulare se va face doar cu dispozitive adecvate prin protejarea mainilor si a ochilor. Nu trebuie sa fie alte persoane in apropiere când se efectueaza operatia de scurtare a lamei.
Obiectele tăioase sau ascuţite trebuie depozitate în sertare special amenajate in acest sens. Depozitarea se va face prin utilizarea unor huse sau teci de acoperire a taisului si varfului ascutit. Atunci cand este posibil se va retrage lama in manerul cutterului pana la reducerea totala a riscului de taiere si intepare.
La producerea unei tăieturi sau răniri minore se va folosi dotarea din trusa de prim ajutor. Se va solicita intervenţie de specialitate prin apel telefonic la 112 in cazul unor rani care nu pot fi tratate cu materialele din trusa de prim ajutor.
Comments